Blanda din egen parfym!

Idag spanar jag lite på företag som låter dig blanda till en alldeles egen, unik parfym. En alldeles egen och unik doft är en rolig och annorlunda gåva, till någon du tycker om eller till dig själv kanske.


Först ut hittade jag Perfume Lab. PL säljer parfymer blandade av dig, med hjälp av deras hemsida. Enkel idé, och ganska rolig också. På sidan hittar man kort information om hur en parfym är sammansatt (olika doftnoter), förslag på hur man blandar till olika dofter och så till sist Perfume Creator. I PL's creator ökar och minskar man mängden av olika scents genom att trycka på plus eller minus, man kan alltså ta lite av alla olika scents som erbjuds om man känner för det. Det finns 21 scents att välja på om jag inte har räknat fel. När man för muspekaren över namnet på olika scents så ser man vilken sorts not de är, och rekommenadtionen är att man skapar en parfym med minst en scent från varje not. Här får man också döpa sin parfym, som levereras med en etikett med din parfyms namn på. 

Priset är 25 euro för 50ml parfym, plus frakt och expeditionsavgifter. Om man vill kan man även beställa ett kit med olika scents så att man kan blanda till en egen parfym hemma, kitet går loss på 65 euro. Företaget ligger i Frankrike så tullavgift slipper man om man beställer härifrån.


Bild lånad hårifrån.



Det andra företaget jag hittade heter Scent Design. Samma idé som hos PL, men det finns en del skillnader. För det första så kallas din blandning inte för parfym här, utan för fragrance oil; doftolja och om jag har förstått saken rätt så är det olika koncentration på parfym och doftolja, men jag är ingen expert så jag kan inte uttala mig helt säkert i den frågan. Sedan kan du inte välja hur många olika dofter som helst att blanda i din egen parfym från den här sidan. Du kan endast välja fem olika dofter att mixa, men å andra sidan så erbjuder SD ca femtio olika dofter att välja på. Här har du alltså större valmöjligheter. På sidan hittar man också en beskrivning av de olika dofterna, tips och förslag och recept på fragrance oils som andra kunder har köpt.

Priset är 20 dollar för one ounce, som är 29,5ml enligt den här tabellen. Fraktavgift tillkommer, och eftersom att företaget finns i USA så är risken att man åker på tullavgift också.

1 Ounce Fragrance Oil - 5 fragrance blend



Era kommentarer
Postat av: Thomas

Kolla in www.bagsandfashion.com - en svensk hemsida - dom har också något dom kallar för doftboxen, som är ett mini parfymlabb - 895;. samma pris som PL

2009-03-29 @ 20:32:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0