Pret-ty recension: Oktober!

Idag är det dags för en Pret-ty recension, valfri lippie är det som står på dagordningen. Jag tänkte först skriva om ett snyggt gloss eller ett coolt stift, men sen ändrade jag mig. Här vart jag bor har första snön fallit, förvisso tinar den bort igen hela tiden, men det är kallt ute nu. Och det ger torrare luft och det ger torra läppar. Så idag blir det en duell mellan två cerat i stället!


Carmex Click Stick Lip Moisture SPF #15 (Pack of 12)      VS.




Här ser ni dem, Carmex click stick och Nueva.


Konsistens: Carmex är något smidigare i konsistensen redan från början, det är mjukt och följsamt. Nueva är hårt till att börja med men blir mjukare med tiden (efter några dagar alltså, det är ju inte så att jag har samma cerat i ett halvår...)

Doft: I min näsa luktar Carmex lim. Nueva är nästan luktfritt, kanske att man kan ana en svag vaniljaktig doft.

Förpackning: Nuevas stift tenderar att åka upp alldeles för mycket fast man bara vrider lite grann. Med Carmex får man upp en lagom bit cerat åt gången, å andra sidan är Nueva lättare att få ner i förpackningen igen om man skulle råka få ut för mycket.

Hur det sitter på läpparna: Carmex går ganska lätt in i läpparna, kanske för att det är mjukare. Det ger ingen färg alls men kanske yttepyttelite glans. Nueva tenderar att lägga sig lite mer som en hinna, men när det blir varmt går det in i läppen smidigt. Ger också yttepyttelite glans.

Vårdande: Carmex fungerar, tom bra, men inte superbra. Kanske hade jag för höga förväntningar på Carmex pga att det är så omtalat, men för mig är Carmex faktiskt inte mer än strax över medelmåttigt, tyvärr. Det gör jobbet men ger ingen wow-upplevelse. Nueva är förvånansvärt vårdande, trots att det känns som en hinna på läppen. Efter två dagars användning är läpparna mjuka och smidiga.

SPF: Carmex har SPF 15 , medan Nueva inte har något SPF alls. Stor fördel till Carmex!

Pris: Carmex går loss på 25kr hos Cést-ca och Nueva går loss på 18kr hos Apoteket. Vet att man kan få tag på Carmex på andra sätt också, tex i vanliga butiker irl, tror att priset ligger på ungefär samma där.

Storlek: Nuevas är i vanlig cerat storlek, som Labello eller vilket annat cerat som helst. Carmex är lite mindre i diameter fast lite högre också, blev faktiskt förvånad över att det inte var större. Här får ni en bild på hur det ser ut.





Vinnaren blir Carmex, som ju har klarat sig lite bättre i alla mina test-kategorier. Men så är det där med lukten, kanske vänjer jag mig, men just nu känns den ganska irriterande.Betyget på Carmex dras ned pga lukten och Nueva förlorar pga att det tenderar att bli en hinna. Summa sumarum: Två helt okej cerat, till en helt okej peng. Nueva får 3/5 i betyg och Carmex får 3,5/5.



Gå in på Pret-ty och läs de andra nätverkarnas recensioner! Ser inga länkar på sidan just nu men antar att de kommer upp under dagen.



Era kommentarer
Postat av: RM

Har hört mycket bra om Carmex, men den är mycket dyrare i Sverige. :)

2008-10-27 @ 11:53:08
URL: http://recenseramera.blogg.se/
Postat av: Ida

RM: jaa förvisso, men 25:- är inte så mycket tycker jag, nueva går ju på 18 så de tär inte så stor skillnad

2008-10-27 @ 15:05:24
URL: http://lovelythings.blogg.se/
Postat av: RM

Ah, såg den för 69 kronor eller något förut. :P

2008-10-29 @ 12:29:42
URL: http://recenseramera.blogg.se/
Postat av: Ida

RM: jaha, ja det var ju lite mer pricey, då skulle nog jag också tveka att prova, men som det är nu så är det ju ingen större förlust om man inte gillar det heller... :)

2008-10-29 @ 21:12:27
URL: http://lovelythings.blogg.se/
Postat av: A-C

Carmex finns även att inhandla på Willys! Där finns tubvarianten. Den är ok, men min favvo är carmex på burk! :)

2008-11-03 @ 19:24:49
URL: http://annacarinblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0