Pret-ty tema v.43: Ögonbryn

Den här veckans tema på Pret-ty är: berätta om hur du sköter/formar dina ögonbryn.


Jag är ganska tråkig på den här fronten, inga revolutionerande metoder används. Jag plockar dem med pincett, en bra pincett är värd att investera i, det blir så mycket lättare då. En spegel med två sidor som förstorar på ena sidan är jättebra, speciellt om man har lite dålig syn, då upptäcker man alla de där minimala stråna också. När brynen ska sminkas använder jag antingen brynskugga från MUS eller en mycket bra penna från H&M, buget är bra ibland. Har provat fler pennor men jag återvänder alltid till H&M's egna. Förutom det så använder jag lite vax, ögonbrynsgele eller i nödfall lite hårspray (spray på fingret från nära håll och stryk över brynet) för att hålla stråna på plats.


Men, förutom den klassiska pincetten har jag provat två andra metoder som jag tänkte berätta lite om.



Vaxning.

Jag har vaxat brynen ett antal gånger på olika salonger. Det är precis som att vaxa benen, alltså hett vax på området som ska vaxas och på med en remsa som rivs bort. Man använder speciellt vax till ansiktet, men jag har alltid upplevt att vaxet blir alldeles för varmt för ögonbrynen, huden blir irriterad och är röd länge efteråt. Förutom att vaxa måste man naturligtvis komplettera med pincett. Det blir fint, och det gör lite mindre ont än med pincett, men eftersom att man ändå måste använda pincett så känns det lite förgäves med vaxet.



Threading.

Det här provade jag på när vi var i Marmaris (Turkiet), tyvärr tog jag ingen bild, det ångrar jag så här i efterhand för när jag ska förklara det här för någon så får jag alltid en massa frågor, och en bild hade underlättat förklaringen. Nåväl, jag ska försöka förklara ändå, med en lånad bild.
Vid threading används trådar av rent bomull, de tvinnas och sedan dras de fram och tillbaka över brynet. Jag förstår inte hur de som utför det här kan få till en sådan precision, men det får de. Medan mina bryn blev fixade fick jag hjälpa till ite genom att sträcka ut huden under tiden, så att precis alla oönskade strån skulle försvinna. Hon som utförde den här metoden på mig höll i tråden med händerna och munnen! Ganska coolt såg det ut, har verkligen respekt för de som är duktiga på det här. Det blev fin form på brynen och jag var jättenöjd. Flera strån rycks bort åt gången och det är faktiskt mindre smärtsamt än med pincett, och resultatet varar lika länge. Plus att man slipper de röda utslagen som åtminstone jag får av vax.



Bild lånad härifrån





Era kommentarer
Postat av: CrazyNails

Min mamma fick sina bryn fixade för massa år sedan hos en frisör med tråd. Hon var turkiska har jag för mig. Har hört av många att dom verkligen är super duktiga på det.

2008-10-25 @ 21:13:06
URL: http://crazy-nails.blogspot.com/
Postat av: Rita Vithlani

Jag är en diplomerad hudterapeut och har Cidesco diplom. Jag är född och uppvuxen i Indien och har även varit skönhetsterapeut i Indien. Dessutom kan jag THREADING, har massor med kunder som kommer bara för threading. Många kommer väldigt långt ifrån. Alla tycker att det är facinerade, men jag tycker fortfarande att det så enkel. Jag kan ta mer än 100 kunder på en och samma dag. Så gjorde jag i Indien, kul folk letar efter threading här i Sverige idag. För 10 år sedan när jag flyttade hit då var det väldig okänt. Ingen vågade prova. Men idag har jag massor med fasta kunder som bara kommer....ni är också välkomna att kontakta mig!

Mitt nummer är 08 7173639 eller 0738 303 444

Vi hörs

Rita

2008-10-25 @ 22:29:11
URL: http://www.ritashudvard.se
Postat av: Ida

Rita Vithlani: Vad kul med någon som kan den här metoden, har aldrig sett någon i Sverige utföra threading. Nu bor jag alldeles för långt bort från Stockholm, men om jag har vägarna förbi så kanske jag hör av mig så att du kan se över mina bryn.. :)



Crazynails: Ja, det blir verkligen bra. Eller ja, jag ahr ju bara provat en gång, men då var jag då verkligen nöjd. Cool teknik också, om man får chansen tycker jag att man ska prova :)

2008-10-26 @ 11:32:07
URL: http://lovelythings.blogg.se/
Postat av: RM

Ah, jag ska trådas på tisdag! :D :D

2008-10-27 @ 11:53:23
URL: http://recenseramera.blogg.se/
Postat av: Rita Vithlani

Hej Ida,

Ber om ursäkt att jag skrev alldirg tillbaka till dig, hade fullt upp på jobbet nu är jag ledig för 2 veckor, det känns så skönt!!

Självklart får du prova och komma förbi nån gång till mig....du får gärna berätta var du ligger, man vet alldrig kanke jag åker förbi nån gång på semester då kan jag träffa dig? Jag brukar alltid ha tråd i fikan och brukar alltid ge mina vänner o bekanta tråd behandling på semester och sådan...vi tycker att det är kul med helt annat, speciell när det är helt ovanlig här!!

ha det så kul!

Rita

2009-01-04 @ 18:46:33
URL: http://www.ritashudvard.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0