Veckans Pret-ty bloggtema v.41

Veckans bloggtema på Pret-ty är: berätta om dina mest använda verktyg och hur du vårdar dem, förslaget kommer från Sminkan.


Jag har ju tidigare nämnt mitt pensel-set och många av de penslarna åker fram ofta, här är bilder på de tre som är flitigast använda




De här tre borstarna använder jag nästan varje gång jag sminkar mig, de fixar allt jag vill behöver i ögonskugge-väg, men när jag har tid öppnar jag hela det röda etuiet och väljer och vrakar, känns ganska lyxigt!


Jag gillar rouge, det är faktiskt en av mina absoluta favoritprodukter och jag använder mig ofta av två stycken när jag sminkar mig, ett som är ganska nära min hudton och ett lite kraftigare. För att applicera rouget har jag två penslar som åker fram allt som oftast, en är från Kanebo (den är tätt packad med strån och plockar upp mycket pigment,ni ser den längst till höger) och den andra är faktiskt från Isa Dora (där är det inte lika tätt med strån men det är en bra pensel ändå, den ligger i mitten). Foundationpensel använder jag alltid, den och fingrarna fungerar bäst till foundation tycker jag, för tillfället provar jag en från Kicks och den ser ni längs till vänster på bilden.






Sen har jag en absolut favorit!! Det är den bästa penseln jag äger, funkar perfekt för både puder, bronzer och rouge. Men den är så bra så den förtjänar ett helt eget inlägg.


När det gäller vård av penslarna så är rengöring en självklarhet, usch vad mycket äckliga bakterier det kan växa i penslarna annars. Jag skulle aldrig kunna använda en pensel till concealer, krämskuggor eller foundation utan att rengöra, eww!  Plus att färgerna blir ju helt knasiga om man inte rengör dem efter att ha använt en mörk skugga eller ett färgstarkt rouge. Nej, rengöring är viktigt. Jag brukar tvätta med mild tvål och ljummet vatten, sen låter jag dem stå i en mugg och torka så att de håller sig fina och stråna håller ihop. När de inte tvättas eller används ligger de på plats i pensel-lådan eller i något av mina två etuier, thats it. Mer vård än så får de inte.



Era kommentarer
Postat av: Sminkan

Låter som att du har hittat det du behöver och sköter dem väl! ;D

2008-10-09 @ 16:08:52
URL: http://sminkan.blogg.se/
Postat av: Ida

Sminkan: Jaa, fast det här med nya rouge och penslar/borstar får jag konstigt nog aldrig enough av... ;)

2008-10-09 @ 16:30:48
URL: http://lovelythings.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0